A komplex közlekedési ismeretek oktatását két mezőgazdasági szakmacsoportban tanuló kilencedikes osztálynak szerveztük. Egyrészt nekik a kresz ismeretek magasabb évfolyamokon tananyag, így jó alapismereteket szerezhetnek ezen a programon. Másrészt a tanulók többsége vidéki, így az iskolába tömegközlekedéssel, helyközi és helyi járatokkal érkeznek, vagy jó idő esetén több tanuló a kerékpáros közlekedést választja.
A megegyezés szerint mindkét osztály programja az osztályfőnöki órák keretében történik. Az oktató először a jogosítvány történetéről, annak kialakulásáról mesélt röviden. A járművek elterjedése szükségessé tette a közlekedők oktatását. A járművek összetett gépek, amelyek karbantartása, szervízelése ismeretet igényelt. Szükségessé vált, hogy a járművek vezetését életkorhoz és tanulmányokhoz kössék.
Majd pár percben a gyalogos és a kerékpáros közlekedés szabályait vették át. Hogyan kell közlekedni, ha kiépített a környezet, van járda, kerékpárút és zebra. A falvakban még lehet találkozni olyan utcákkal, ahol csak a járművek útja aszfaltos, de járda nincs. Ugyanakkor már több önkormányzat nagy erőfeszítéseket tesz, hogy ezeket kiépítse. Mit kell olyankor tenni, ha ezek nincsenek kiépítve? A tanulókra a legnagyobb veszélyt ez jelenti. A kerékpáros közlekedés alapja az, hogy a kerékpárnak megfelelő műszaki állapotban kell lennie. A kerekek állapota mellett működő fékek szükségesek. Mind a hátsó mind az első kereket biztonsági okból külön, működő fék kell, hogy fékezze.
Az elméleti oktatás után gyakorlat következett. Az interneten elérhető etitan elektronikus oktatószoftver segítségével a tanulók közlekedési szituációkkal találkoztak. Először a problémát maguk oldották meg, majd az oktató magyarázata mellett beszélték meg a helyes, szabályos közlekedést. Az oktató mindig felhívta a figyelmet az általános és gyakran elkövetett közlekedési kihágásokra. A program végén egy kis feledatlapot, tesztet kaptak a tanulók, amelyet önállóan oldottak meg. A foglakozás legvégén önellenőrzéssel javították azt.
2015.09.17-18.