• Közelgő Események

• Friss Képek

1 5 7 11 12 15
  • Friss Hírek

• Tanítás az őszi szünet után

Kedves Diákok!Tájékoztatni szeretnélek Benneteket, hogy hétfőn (november 2-án) folytatódik a tanítás. A …
    • Korona vírus

• Fogadó óra

Tisztelt Szülők! Tájékoztatni szeretném Önöket, hogy 2020. október 13-án a fogadó órát …
    • Álláshírdetés

Gyógypedagógus A Kisalföldi Agrárszakképzési Centrum Batthyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző …
    • Eladó széna

Letölthető árajánlati lap

Erdei iskola Bakonybél, 2015. 08.17-19. szakmai beszámoló

2015 november 25. » Diákélet, Hírek, ÖKO Hírek

Hétfő 08.17.
Reggel nyolc órakor indultunk az iskola elől. Személyautókkal mentünk Bakonybélbe. Kilenc óra körül foglaltuk el a szállást. A tanulók és a tábor résztvevői nagy örömére szép környezetben lakhattunk. A nagy szobákban emeletes ágyak voltak. Mivel 15 diák vett részt, kényelmesen elfértünk, sőt a helyiségek mérete lehetővé tette, hogy a tanulók a szabad időben is együtt lehessenek. Eltérő osztályokból és más évfolyamból kerültek ki a tanulók, de ennek ellenére már első nap érezni lehetett, hogy egymásra találtak.

Még délelőtt indultunk a legnagyobb túránkra: a Kőris-hegyre. Az idő borult volt, de kellemes kiránduló időnek ígérkezett. Az időjárás előrejelzés minimális csapadékot jelzett.
A turista utakon kb. 20 km út várt ránk. A Barátok útján indultunk a kék és a zöld jelzéseken. Primusz József (erdész-mérnök) tanár úrtól megtudhattuk, hogy ezen az úton jártak a bakonybéli bencés szerzetesek a pannonhalmi központba, ha hivatalos ügyeiket intézni. Az úton a szakember először a magassági viszonyok és a növényzet változásaira hívta fel a figyelmünket. A völgyekben vastagabb a termőtalaj, ezért a fák magasabbak és vastagabb a törzsük. Az erdő vegyes, a tölgy éger mellett látjuk a bükköt. Az aljnövényzet gazdag, sok a bokor. Magasabb hegyhátakon a termőréteg elvékonyodott, a fák alacsonyabbak, láthatólag „kínlódnak”. Több jellegzetes lágyszárú növényt is megismerhettünk: pettyegetett orvosi tüdőfű, szagos müge, erdei szamóca, boroszlán. Utunk során mind jobban beborult, és a csúcs közelében eleredt az eső. A kilátót megmásztuk ugyan, de onnét az orrunkig sem láttunk a sűrű eső miatt. A kilátó alatti védettebb helyen fogyasztottuk el hideg ebédünket, majd megnéztük a ma már nem működő nyílt színi márványbányát. Ezután a szűnni nem akaró esőben indultunk vissza. A nagy mennyiségű csapadék miatt az aszfaltos utat választottuk, amely hosszabb volt ugyan, de biztonságosabb, mint a turistaút. Öt óra előtt értünk vissza Bakonybélbe. Mindannyian lefürödtünk, átöltöztünk. Ezután mentünk vacsorázni az önkormányzat konyhájára. Mindenkinek jól esett a finom meleg vacsora. Este a szálláson a közösségi téren játszottunk, a fiatalok zenét hallgattak, beszélgettek.

Kedd, 08.18.
Nyolc órára mentünk reggelizni. A reggeli után a bakonybéli Szent Mauritius Monostort látogattuk meg. A bencés szerzetesrend épületeiről, a szerzetesek mindennapjairól mesélt nekünk egy idegenvezető. Nagyon részletes volt a templom bemutatása: az oltár faragványai, szobrai, amelyeket közelről is megnéztünk. Megismerhettük Szent Mauritius életét, aki egy keresztény római katonatiszt, majd mártír volt. A szerzetesek mindennapjairól is hallhattunk, ezzel kapcsolatban a tanulók több kérdést is feltettek. A monostor udvarán gyógynövénykert és arborétum is található. Szakszerű tájékozatót hallottunk a gyógynövényekről és azok hatásairól. És sétáltunk a parkban megtekintve a táj jelegétől eltérő növényeket. Ezután Zircre utaztunk át.
Az első utunk a zirci Ciszterci Apátsághoz vezetett. Az apátságot nemrég újították fel. Pompás és lenyűgöző az épületegyüttes. Idegenvezető hívta fel itt is a legfontosabb dolgokra a figyelmünket. A könyvtárban kiállított ősnyomtatványokat, latin nyelvű tankönyveket, kézzel festett albumokat láthattunk. A könyvtár gyönyörűen faragott berendezése mindenkit magával ragadott.
Egy óra körül egy közeli étteremben ebédeltünk. A sok program után jól esett megpihenni egy kicsit. Erőt kellett gyűjtenünk, mert még egy múzeum és a zirci arborétum várt ránk. Az apátság épületegységében található a Bakony Múzeum. Gazdag gyűjtemény található itt, amely a Bakony állatvilágát és növényzetét mutatja be.
A múzeum mellett áll az arborétum. Az államosítás előtt a park az apátsághoz tartozott. Több mint egy órát sétáltunk a rendben tartott, kitáblázott ösvényeken. A növények neveit olvashatták a tanulók, gyönyörködhettünk a bakonyi növényvilág mellett a más tájakról ide telepített növényekben is: pl. mocsári ciprus, páfrányfenyő, ginkgo fa.
Másfél óra szabadidőt kaptak a múzeumok után a gyerekek a zirci városközpontban. Majd azután mentünk vissza a bakonybéli szállásra. Vacsora után szabadidős elfoglaltságot kaptak a tanulók este fél kilencig.
Este kilenc órától tizenegy óráig az un Bakonybéli Csillagdában volt programunk. Először egy csillagász vezetésével teleszkópon három dolgot figyelhettünk meg: a Szaturnusz bolygót, amit egy borsószem nagyságban láttunk, és jól elkülöníthető volt a gyűrűje is; egy „M57 Gyűrüs köd” névre hallgató galaxist és a „M13 csillaghalmazt” vizsgáltunk meg. Harmadik programként. a tetőteraszon a csillagász az éjszakai égbolt, a Tejút rejtelmeibe avatott be. A hétfői borult idő estére elmúlt, hűvös volt, de tiszta, felhőtlen idő. Műholdak és repülők elkülönítése után a jól megkülönböztethető csillagokra hívta fel a figyelmet. A csillagképek nevei mellette a görög mitológiából is ízelítőt kaptunk. Ezután egy filmvetítésen voltunk, ami Galilei életét és munkásságát dolgozta fel. Ki kell emelni a két fiatal csillagász közvetlen, érdekes és szakszerű előadásmódját, amely lekötötte a tanulókat. Nagyon nagy élmény volt.

Szerda 08.19.
Reggeli után a szálláshelyet rendben elhagytuk. A Bakonybél közeli Odvaskői autós pihenőből indultunk a bakonyi Gyilkos tóhoz és a közelben található Hubert-lakra. A túra körülbelül húsz km-t tett ki. Nagy szintkülönbségek nem voltak. Ugyanakkor változatos növényzetű erdőkön át tartott az utunk. Közben Primusz József az erdőművelésről, fakitermelésről mesélt. A túra közben vegyes lombú erdőkön keresztül haladtunk, de láttunk tiszta bükkerdőket is.
A bakonyi Gyilkos tó tulajdonképpen egy vaditató kialakításakor jött létre. Egy patakot mesterséges torlasszal felduzzasztottak, hogy az állatok vízhez jussanak. A patak nagyobb területet öntött el, mint először tervezték. Az erdő egy része vízbe került. A víz konzerválta a fákat, így csonkok állnak ki a tóból. Azok a fajok, amelyek tűrik ki is hajtanak időközönként. A tó megkapó szépségű, a környéke jó kirándulóhely. Innen átsétáltunk Hubert-lakra. A kulcsos turista házban nem voltunk, de a mellette lévő pihenőben ebédeltünk. Autóval hozták ki oda a meleg ebédet, amit jóízűen elfogyasztottunk. A visszaút az ismerős útvonalon történt. Az odvaskői parkolóból az Odvaskői barlanghoz vezetett az utunk. Ez az un. „Boroszlán tanösvény”, amelyet ismertető táblákkal és pihenőkkel láttak el. Ezen az úton is megfigyelhettük a szintkülönbség változásával a növénytakaró változását. A tanulók a természetben és a képeken felismerhették a már ismert növényeket. A barlang egy földmozgás következtében kialakult üreg, több denevérfaj lakhelye, ahogy azt az ismertető táblán olvashattuk. A merészebbek felkapaszkodhattak a barlang feletti csúcsra, ahonnan páratlan kilátás nyílik a Magas-Bakony hegyeire. A parkolóba visszatérve személyautókkal haza indultunk.
Három dolgot emelnék ki, ami ennek az erdei iskolának mindenképpen eredménye volt.
Először: az is, aki esetleg már ezeken a helyeken járt is, biztos, hogy kapott új információt, láthatott érdekeset, tanulhatott valamit. (Különösen is a Csillagdában.) Másodszor: több tanuló a beszélgetések során megemlítette, hogy nem voltak (nem tudtak menni) nyaralni. A kötelező gyakorlat után tovább dolgoztak, hogy az új tanév kezdése könnyebb legyen számukra. Tulajdonképpen nekik ez volt a kikapcsolódás, pihenés. Harmadszor: szeptemberben jó volt újra találkozni a tanulókkal, összenevetünk a folyosón, pár szót váltunk egymással, mivel a közös élmény összekötött.